طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت‌ سواران متخلف

طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت‌ سواران متخلف

طرح تشدید

روزگذشته سرهنگ سعید سپهری، فرمانده یگان عملیات و کنترل طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور پایتخت از ادامه طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف با تمرکز برنواحی مرکزی تهران خبر داد. راکبانی که به گفته سرهنگ مراد مرادی، رییس مرکز اطلاع ‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سال گذشته  ۴۰درصد تصادفات فوتی در تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

ریسک‌ پذیری ۲۰برابری برای موتوری‌ها

موتورسیکلت سواران در بروز ۴۲ تا ۴۴درصد تصادفات در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و… عامل اصلی بوده یا نقش داشته‌اند، البته این رقم در شهر کاشان به ۶۲درصد رسیده است. به عبارتی می‌توان گفت به طور تقریبی دو سوم تصادفات کاشان با موتورسیکلت سوار ارتباط مستقیم داشته است. از سوی دیگر بررسی محققان نشان می‌دهد که در ۱۰سال گذشته هر

دو ساعت پنج نفر در کشور بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.  اما اینکه چرا با وجود اجرای طرح‌های ترافیکی برای این وسایل نقلیه به صورت مستمر همچنان دستیابی به اهداف

مورد نظر در این زمینه محقق نشده است، موضوعی است که به‎‌طور حتم توجه به آن از بارهزینه‌های مورد نظر و مشابه خواهد کاست.

در یک نگاه اجمالی به آمار ارائه شده و سهم خودروها در تصادفات رانندگی به این نتیجه خواهیم رسید که میزان ریسک‌ پذیری موتورسیکلت ۲۰برابر سایر وسایل نقلیه است. موضوعی که سرهنگ مراد مرادی؛ رئیس مرکز اطلاع ‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ نیز آن را تایید می‌کند. این درحالی است که در سال‌های گذشته همواره شاهد اجرای طرح‌های برخورد با موتورسواران متخلف بوده‌ایم و در این میان اما به نظر می‌رسد تغییر چندانی در این آمار رخ نداده است. البته شاید مهمترین دلیل آن ضعف در فرهنگسازی برای استفاده و نحوه هدایت این وسیله نقلیه موتوری است.

به طور نمونه در سال۹۰ سردار حسین رحیمی که در آن زمان مسئولیت ریاست پلیس راهور تهران را برعهده داشت عنوان کرد؛ یکی از اهداف مهم پلیس ساماندهی موتورسیکلت‌ها است و از ارائه راه‌حلی جدید برای مشکل تردد پلاک‎‌های قدیمی و موتورسیکلت‌های فاقد پلاک خبر داد. زیرا که به اعتقاد وی و بسیاری از مسئولان بروز مشکل در شناسایی راکبان این وسایل نقلیه به ویژه افرادی که رانندگی پرخطری دارند، بدون داشتن پلاک دشوار است و می‌تواند مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کند. بحثی که اگرچه ضروری بود، اما نتوانست مانع از افزایش نرخ موردنظر شود، زیراکه حدود یکسال بعد رسانه‌ها خبر از افزایش ۲۸٫۶درصدی تصادفات فوتی در بین موتورسیکلت سواران دادند و از آن به عنوان زنگ خطری یاد کردند که به صدا در آمده است.

تردد ۳٫۵میلیون موتورسیکلت در تهران

این درحالی است که علاوه بر حوادث رانندگی به طور نمونه تردد ۳٫۵ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران رفت و آمد در خیابان‌های شهر را برای رانندگان و عابران پیاده مشکل کرده است. ‌موتورسیکلت‌سوارانی که به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستند و گویی تمام معابر به نام آنها سند خورده و حق دارند هر طور که دل‌شان می‌خواهد در خیابان‌ها و معابر جولان بدهند و روز‌به‌روز برتعداد کشته‌های حوادث رانندگی بیفزایند.

تشدید برخوردها در نقاط مرکزی پایتخت

از سوی دیگر باید گفت قیمت پایین این وسیله نقلیه در مقایسه با سایر وسایل نقلیه موتوری موجب شده تا بازار خرید و فروش آن از رونق زیادی برخوردار باشد. در کنار این موضوع ایجاد محدودیت تردد در برخی از مناطق شهری مانند مناطق مرکزی و ایجاد محدوده طرح ترافیک نیز دلیل دیگری است تا موجب رونق بازار کسب و کار این افراد در منطقه‌های عنوان شده شود. موتورسوارانی که ازطریق جابه‌جایی بار و مسافرکشی امرار معاش می‌کنند. به عبارتی موتورسیکلت وسیله‌ای ارزان قیمت و مقرون به صرفه برای افراد کم درآمد یا با درآمد متوسط است که حتی نقش اساسی در اقتصاد خانواده‌ها ایفا می‌کند.موضوعی که شاید موجب شده تا روزگذشته فرمانده یگان عملیات و کنترل طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور پایتخت از ادامه طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف با تمرکز بر نواحی مرکزی پایتخت خبر دهد و اینکه طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در دست اجراست و ماموران با تخلفات موتورسیکلت‌سواران به ویژه در نقاط مرکزی پایتخت همچون مناطق ۱۱، ۱۲، ۶ و ۷ برخورد می‌کنند.

برای اطلاع از سایر اخبار حقوقی اینجا کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *